




Nepriklausoma techninė priežiūra svarbi todėl, kad daugeliu atvejų ją privaloma turėti pagal įstatymą ir ji veikia užsakovo interesais, užtikrindama darbų atitiktį projektui ir teisės aktams. LR Statybos įstatymo 35 str. 1 d. įpareigoja organizuoti statinio statybos techninę priežiūrą, kai darbai vykdomi pagal projektą (rekonstravimas, modernizavimas, kapitalinis remontas, griovimas ir pan.; išimtys – įstatyme numatyti ūkio būdo atvejai).
Pagal Statybos įstatymo sąvoką, techninė priežiūra yra statytojo (užsakovo) organizuota kontrolė nuo statybos pradžios iki pripažinimo tinkamu naudoti – tikslas kontroliuoti atitiktį projektui, sutarčiai, teisės aktams ir norminiams dokumentams.
Tai užtikrina nešališką (nuo rangovo atskiro) sprendimų priėmimą užsakovo naudai. STR 1.06.01:2016 nustato, kaip priežiūra vykdoma praktikoje: paslėptų darbų apžiūros, bandymai ir matavimai, medžiagų atitikties tikrinimas, įrašai žurnale (ESDŽ) ir kt., kad visi priėmimai būtų pagrįsti dokumentais.
Jei darbai vykdomi kultūros paveldo statinyje, priežiūrą ir (ar) vadovavimą gali atlikti tik LR Kultūros ministro atestuoti paveldo specialistai pagal NKPAĮ 23¹ str. – tai papildomai garantuoja atitiktį paveldosaugos reikalavimams.
Statybos eigos kontrolę ir terminų laikymąsi užtikrina statinio statybos techninė priežiūra (LR Statybos įstatymo 35 str. 1 d.), kuri statybos metu taiko aiškią patikrinimų ir dokumentavimo tvarką pagal STR 1.06.01:2016.
Tai apima periodines apžiūras, paslėptų darbų aktus, bandymų ir matavimų protokolus, medžiagų bei gaminių atitikties dokumentus ir įrašus elektroniniame statybos darbų žurnale (ESDŽ). Rangovo statybos vadovas pildo ESDŽ ir registruoja atliktus darbus, o statinio statybos techninės priežiūros vadovas tikrina faktinę apimtį ir kokybę ir tvirtina privalomas apžiūras ir priėmimus: paslėptų darbų apžiūrų aktus (pvz., armatūra prieš betonavimą, hidroizoliacija prieš uždengimą), laikančiųjų konstrukcijų dalinius priėmimus (pamatai, perdangos, stogo konstrukcijos), inžinerinių sistemų bandymų bei matavimų protokolus (slėgio, sandarumo, elektros izoliacijos, priešgaisrinių atitvarų) ir paleidimo–derinimo protokolus prieš pradedant eksploataciją.
Prieš pasirašydamas techninės priežiūros vadovas patikrina ir kitus žurnalų duomenis, jeigu jie susiję su priimamais darbais. Darbai nelaikomi priimtais ir ESDŽ netvirtinami, kol neatitiktys nepašalintos, o tai praktiškai drausmina rangovą jo darbų grafiko ir terminų laikymąsi.
UAB „Turtasta“ stiprybė – kvalifikuota komanda. Mūsų statinio statybos techninės priežiūros vadovai (bendroji ir specialioji) yra atestuoti Statybos sektoriaus vystymo agentūroje (SSVA), o paveldo srityje dirbantys tvarkybos darbų vadovai ir tvarkybos darbų techninės priežiūros vadovai – LR kultūros ministro atestuoti nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugos specialistai atestuoti LR Kultūros ministerijos.
Dirbdami vadovaujamės LR Statybos įstatymu, STR 1.06.01:2016 (statinio statybos priežiūra), LR Nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugos įstatymu ir paveldo tvarkybos reglamentais (PTR). Statybos projektuose užtikriname dokumentuotą eigą ESDŽ, paslėptų darbų apžiūras, bandymus, medžiagų atitikties kontrolę ir sklandų priėmimui reikalingų dokumentų parengimą.
Kai projektas vykdomas pagal FIDIC, galime atlikti FIDIC inžinieriaus pagal sutartį, funkcijas, FIDIC Raudonąją knygą (Conditions of Contract for Construction), Geltonąją knygą (Conditions of Contract for Plant and Design-Build) ir Sidabrinę knygą (Conditions of Contract for EPC/Turnkey Projects).
Mūsų tikslas – nešališkai atstovauti užsakovo interesams ir užtikrinti, kad sprendiniai atitiktų projektą, teisės aktus ir paveldosaugos reikalavimus nuo pirmos dienos iki statybos užbaigimo.
Nauja projekto laida būtina kiekvieną kartą, kai projektas keičiamas, pildomas ar taisomas. Tokiais atvejais privalo būti rengiama nauja projekto laida (taikoma ir atskiroms projekto sprendinių dokumentų dalims). Tai nustato STR 1.04.04:2017 48 p.
Naujos projekto laidos registravimas IS „Infostatyba“. Nuo 2024-11-01, prieš vykdant ar tęsiant darbus, visi projekto pakeitimai (net ir tokie, kuriems nereikia naujo SLD ir iš naujo pranešti apie statybos pradžią) turi būti užregistruoti IS „Infostatyba“. Tai numato LR Statybos įstatymo 27 str. 33² d. (nauja redakcija).
Naujas SLD privalomas, kai po SLD išdavimo keičiasi esminiai statinio projekto sprendiniai (kaip apibrėžta LR Statybos įstatymo 2 str. 11 d.). Išimtis – naujo SLD nereikia, kai nepažeidžiant teisės aktų tenka:
Tokiais atvejais pakanka parengti naują projekto laidą ir užregistruoti pakeitimus IS „Infostatyba“ prieš tęsiant darbus (LR Statybos įstatymo 27 str. 33 d. ir 33² d.).
Projekto ekspertizė privaloma, kai to reikalauja LR Statybos įstatymo 34 str. 1 d.: ypatingųjų statinių projektams; statiniams iš Vyriausybės sąrašo, kurie turi būti pritaikomi asmenų su negalia poreikiams. Projektams, finansuojamiems valstybės, savivaldybių ar ES lėšomis taip pat – ypatingųjų ir neypatingųjų daugiabučių bei viešųjų pastatų projektams, kai remontuojant numatoma įrengti, pertvarkyti ar išmontuoti bendrąsias dujų, šildymo, karšto vandens ar elektros sistemas.
Kultūros paveldo statinių tvarkomųjų statybos darbų projektų privalomos ekspertizės atvejus nustato kultūros ministras, suderinęs su aplinkos ministru (34 str. 1 d.). Keičiant projektą po SLD, jeigu pakeitimai patenka į privalomos ekspertizės sritį, atliekama dalinė ar bendroji ekspertizė tiek, kiek pakeitimai daro įtaką ankstesnėms išvadoms (tai įtvirtina 34 str. 2 d. ir įgyvendina STR 1.04.04:2017, kuriame nurodyta, kad projekto ekspertizė privaloma būtent įstatymo 34 str. 1 d. atvejais, o pakartotinę ekspertizę leidžiama atlikti ekspertizės rangovui). Kiekvienam projekto pakeitimui suteikiama nauja projekto laida – tai fiksuojama pagal STR 1.04.04:2017 48 p. (VTPSI išaiškinimas).
Pagal STR 1.06.01:2016 bendrosios statinio statybos techninės priežiūros vadovas statybvietėje turi būti pradedant kiekvieną naują technologinį procesą ir jo metu – ne rečiau kaip 2 kartus per savaitę. Taip pat jis privalo dalyvauti per privalomas apžiūras: paslėptų darbų patikras, laikančiųjų konstrukcijų dalinius priėmimus, inžinerinių sistemų bandymus ir paleidimo–derinimo veiksmus.
Techninės priežiūros vizitų periodiškumas papildomai gali būti aptariamas sutartyje/priežiūros plane, tačiau negali būti retesnis už STR nustatytą minimumą ir turi užtikrinti dalyvavimą visose privalomose apžiūrose.

