Statybos darbų techninė priežiūra
Statybos darbų, statinio statybos techninė priežiūra Vakarų Lietuvoje.

Statybos darbų, statinio statybos techninė priežiūra Vakarų Lietuvoje

Statybų metu techninė priežiūra padeda užtikrinti, kad darbai būtų vykdomi pagal projektą, techninius reikalavimus ir galiojančius teisės aktus. Statybose kiekviena klaida gali tapti pavojinga ir nuostolinga, todėl statybos techninė priežiūra – daugeliu atvejų net teisiškai privalomas procesas.

Statinį prižiūrint patikimam statybos techniniam prižiūrėtojui, užtikrinama projekto sprendinių laikymosi kontrolė ir taikomų teisės aktų reikalavimų įgyvendinimas; nukrypimai identifikuojami ir šalinami operatyviai, todėl mažėja defektų, terminų ir biudžeto viršijimo rizika.

Mūsų ilgamečiai klientai pastebi, kad UAB „Turtasta“ statybų priežiūros specialistų dėka statybos projektai vykdomi sklandžiau, o rizika patirti papildomus nuostolius ženkliai sumažėja. Todėl šią paslaugą verta rinktis ne vien todėl, kad to reikalauja įstatymai, bet ir dėl visapusiškos naudos užsakovui bei būsimiems objekto naudotojams.

Teikdami paslaugą griežtai užtikriname įstatymų laikymąsi, projekto išpildymą, nurodytus kokybės standartus. Tik su mūsų pagalba jūsų statinys bus pats tiksliausias projekto atvaizdas.

Todėl kviečiame rinktis šią paslaugą ne vien todėl, kad to reikalauja įstatymai, bet ir dėl visapusiškos naudos užsakovui ir būsimiems objekto naudotojams. Statybos darbų techninė priežiūra yra viena pagrindinių mūsų teikiamų paslaugų.

UAB „Turtasta“ dirba Klaipėdoje, visoje Vakarų Lietuvoje bei, bendradarbiaudama su savo pastoviais klientais, vykdo projektus visoje Lietuvos teritorijoje. Įmonės paslaugos teikiamos sąžiningai ir atsakingai, todėl užsakovai mumis pasitiki – turime nuolatinių užsakymų Klaipėdos mieste, apskrityje ir kituose regionuose.

Statinio statybos techninė priežiūra – tai užsakovo organizuojama kontrolės funkcija statybos metu, skirta užtikrinti, kad darbai būtų atliekami pagal projektą, rangos sutartį ir taikomus norminius reikalavimus, įskaitant darbų, medžiagų ir paslėptų darbų atitiktį bei tinkamą dokumentavimą Statybos darbų žurnale (ESDŽ/SDŽ).

Teisinis pagrindas: LR Statybos įstatymo 35 str. (apibrėžia privalomumą ir tikslą) ir STR 1.06.01:2016 „Statybos darbai. Statinio statybos priežiūra“ (nustato techninės priežiūros vadovo pareigas: darbų atitikties tikrinimą, paslėptų darbų priėmimą, dokumentų tvarkymą).

Nuo 2023-05-01 elektroninis darbų žurnalas taikomas ir privačioms statyboms, todėl visi esminiai tikrinimai ir pastabos fiksuojami ESDŽ – tai sudaro įrodymų bazę priėmimui, garantiniams klausimams ir ginčams jeigu tokie atsirastų.

UAB „Turtasta“ techninės priežiūros paslaugos taikomos šioms statinių grupėms ir darbų sritims:
  • gyvenamieji ir negyvenamieji pastatai;
  • susisiekimo komunikacijos (gatvės, kiti transporto statiniai, įskaitant vandens uostų statinius);
  • inžineriniai tinklai (vandentiekio ir nuotekų šalinimo tinklai);
  • statinių inžinerinės sistemos – vandentiekio ir nuotekų šalinimo bei ŠVOK (šildymo, vėdinimo, oro kondicionavimo) sistemų įrengimas;
  • hidrotechnikos ir kiti inžineriniai statiniai.
Esame atestuoti vykdyti techninę priežiūrą ir ypatingiesiems statiniams, taip pat minėtiems statiniams, esantiems kultūros paveldo objekto teritorijoje, jo apsaugos zonoje ar kultūros paveldo vietovėje.

Mūsų komandoje dirba kultūros paveldo srities atestuoti specialistai, kuriems išduoti kvalifikacijos atestatai, suteikiantys teisę vadovauti tvarkybos darbams ir vykdyti tvarkybos darbų techninę priežiūrą, įskaitant konservavimo, restauravimo, remonto ir avarijos grėsmės šalinimo darbus.

Kodėl tai svarbu?

Kultūros paveldo statiniams taikomi griežtesni reikalavimai pagal LR Statybos įstatymą ir LR Nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugos įstatymą. Tokiuose objektuose speciali kvalifikacija ir atestatas yra privalomi.

Atestuotas techninės priežiūros specialistas užtikrina paveldosaugos reikalavimų laikymąsi ir autentiškumo išsaugojimą, o jo parašas dokumentuose reiškia atsakomybę ne tik už statybos kokybę, bet ir už vertingųjų savybių apsaugą. Tai suteikia užsakovui teisėtą pagrindą, patikimumą ir aukštesnę profesinę kompetenciją dirbant su kultūros paveldo objektais.

Mūsų specialistai atlieka šiuos darbus:
  • vykdo bendrųjų ir specialiųjų darbų techninės priežiūros vadovo funkcijas;
  • tikrina, kad statybos darbai būtų atliekami pagal patvirtintą projektą;
  • tikrina projekto ir faktinių darbų atitiktį;
  • tikrina naudojamų medžiagų, gaminių ir įrenginių kokybę bei neleidžia naudoti to, kas neatitinka reikalavimų;
  • prižiūri atliktų darbų kokybę, fiksuoja neatitikimus ir informuoja užsakovą;
  • vykdo ESDŽ įrašų kontrolę ir pastabų fiksavimą;
  • koordinuoja specialiųjų darbų priežiūrą;
  • dalyvauja inžinerinių tinklų ir sistemų bandymuose, apžiūri ir tvirtina paslėptus darbus;
  • pildo defektų sąrašus, atlieka fotofiksaciją ir defektų šalinimo priežiūrą;
  • kartu su rangovu rengia statinio pripažinimo tinkamu naudoti dokumentus.
Mes rūpinamės, kad statybos darbų priežiūra būtų vykdoma atsakingai, skaidriai, nešališkai ir be klaidų.

UAB „Turtasta“ paslaugos teikiamos Klaipėdoje, Vakarų Lietuvoje ir, bendradarbiaujant su pastoviais klientais, visoje Lietuvos teritorijoje. Dėl atsakingo požiūrio ir sąžiningo darbo mūsų klientai mumis pasitiki ir nuolat patiki naujus projektus tiek Klaipėdos regione, tiek visoje šalyje.
Statinio statybos techninis prižiūrėtojas. Kaina.

Statinio statybos techninis prižiūrėtojas | Kaina

Statybų techninė priežiūra užtikrina, kad darbai vyktų pagal patvirtintą projektą, statybą leidžiantį dokumentą ir galiojančius teisės aktus. Mūsų Techninės priežiūros vadovas (TPV) – statytojo paskirtas nepriklausomas specialistas, kuris kasdien kontroliuoja darbų ir medžiagų atitiktį, fiksuoja neatitiktis, inicijuoja jų šalinimą ir skaidriai dokumentuoja eigą elektroniniame statybos darbų žurnale (ESDŽ). TPV vaidmuo – užtikrinti kokybę, skaidrumą ir saugą viso projekto metu.

Bendrieji ir specialieji darbai.

„Turtasta“ vykdo bendrųjų statybos darbų ir specialiųjų statybos darbų techninę priežiūrą (pvz., vandentiekio ir nuotekų tinklai bei sistemos, ŠVOK – šildymas, vėdinimas ir oro kondicionavimas) pagal STR 1.06.01:2016 „Statybos darbai. Statinio statybos priežiūra“ reikalavimus.

Turime kvalifikacijos atestatus vykdyti techninę priežiūrą ypatinguose ir neypatinguose statiniuose. Taip pat esame atestuoti ir kvalifikuoti dirbti nekilnojamojo kultūros paveldo objektuose – įskaitant jų teritorijas, apsaugos zonas ir kultūros paveldo vietoves – todėl tvarkybos, konservavimo, restauravimo ir remonto darbai organizuojami saugant autentiškumą ir vertingąsias savybes, kaip numato Lietuvos Respublikos nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugos įstatymas.

Kokius objektus prižiūrime? Gyvenamieji ir negyvenamieji pastatai, susisiekimo komunikacijos (gatvės, kiti transporto statiniai, įskaitant uostų statinius), inžineriniai tinklai (ypač vandentiekio ir nuotekų), statinių inžinerinės sistemos (vandentiekis, nuotekos, ŠVOK), hidrotechnikos ir kiti inžineriniai statiniai. Paslaugas teikiame Klaipėdoje ir visoje Vakarų Lietuvoje, o pastoviems klientams – visoje Lietuvos teritorijoje.

Ką atliekame?
  • tikriname darbų atitiktį projektui ir teisės aktams;
  • kontroliuojame medžiagų/gaminių dokumentaciją ir technologijų laikymąsi;
  • fiksuojame neatitiktis, pateikiame aiškias pastabas ir terminus;
  • prižiūrime paslėptų darbų apžiūras ir aktus;
  • dalyvaujame bandymuose (tinklai, sistemos);
  • suvedame ir sutvarkome eksperto deklaracijai ir (ar) valstybinės komisijos aktui gauti reikalingą dokumentaciją;
Kodėl verta. Pastebimai sumažina konstrukcinių ir technologinių klaidų riziką, sutrumpina priėmimų laiką kas užtikrina projekto savalaikį įgyvendinimą.Tai investicija, užtikrinanti, kad statybos procesas vyktų be klaidų ir būtų pasiektas kokybiškas rezultatas.

Kaina. Kaina priklauso nuo statinio kategorijos ir dydžio, darbų apimties, projekto sudėtingumo bei specialiųjų priežiūros poreikių (ypatingieji, kultūros paveldo objektai). Pateikiame aiškų priežiūros planą, apžiūrų grafiką ir sąmatą – be „smulkaus šrifto“.

Pagal galiojančius teisės aktus statinio statybos techninę priežiūrą organizuoja statytojas (užsakovas).

LR Statybos įstatymo 35 straipsnyje nustatyta, kada techninė priežiūra yra privaloma ir kokia jos esmė, o 12 straipsnio 2 dalyje apibrėžti statybos techninės veiklos pagrindinių sričių vadovai, tarp jų – statinio statybos techninės priežiūros vadovas ir specialiųjų statybos darbų techninės priežiūros vadovas.

Šias nuostatas detaliau apibrėžia LR Aplinkos ministro įsakymu patvirtintas STR 1.06.01:2016 „Statybos darbai. Statinio statybos priežiūra“, kuris nustato techninės priežiūros organizavimą ir atsakomybes.

Tai statytojo (užsakovo) paskirtas nepriklausomas vadovas, kuris organizuoja ir koordinuoja visą techninę priežiūrą. Jis tikrina, ar darbai būtų vykdomi pagal patvirtintą projektą ir statybą leidžiantį dokumentą (SLD), vertina faktiškai atliktų darbų apimtį ir kokybę, tikrina medžiagų ir darbų dokumentaciją (deklaracijas, bandymų protokolus, paslėptų darbų aktus), fiksuoja neatitiktis, nustato jų šalinimo terminus ir priima sprendimus dėl darbų patvirtinimo ar nepatvirtinimo.

Elektroninį statybos darbų žurnalą (ESDŽ) pildo rangovo statybos vadovas; bendrosios techninės priežiūros vadovas žurnale tvirtina kritinius etapus ir teikia pastabas įrašydamas į ESDŽ. Jei nustatytos neatitiktys, darbai (jų dalis) netvirtinami, kol jos nėra pašalinamos. Šį vaidmenį ir atsakomybes nustato LR Statybos įstatymas ir STR 1.06.01:2016.

Tai konkrečios srities (pvz., vandentiekio ir nuotekų, ŠVOK ir kt.) techninės priežiūros vadovas, kuris vykdo priežiūrą savo srityje pagal nustatytą tvarką. Jis tikrina sprendinių ir darbų atitiktį projektui bei taikomiems normatyvams, vertina specialiųjų bandymų ir matavimų protokolus, dalyvauja paslėptų darbų apžiūrose ir tvirtina savo srities atliktus darbus (arba motyvuotai atsisako tvirtinti kol neatitiktis nėra pašalinama). Specialiųjų sričių priežiūrai reikalingi atitinkamų sričių kvalifikacijos atestatai.

Bendrosios statinio statybos techninės priežiūros vadovas organizuoja ir koordinuoja visą techninę priežiūrą, nustato kritinius priežiūros etapus ir priima galutinius sprendimus dėl darbų tvirtinimo. Specialiosios statinio statybos techninės priežiūros vadovai vykdo jiems priskirtas užduotis pagal nustatytą tvarką, specializaciją ir pateikia visus reikalingus dokumentus bei informaciją bendrosios techninės priežiūros vadovui.

Kai projektas didelis, praktikoje gali būti sudaroma techninės priežiūros grupė: paskiriami keli specialiosios statinio statybos techninės priežiūros vadovai atskiroms sritims; kiekvienoje srityje, esant poreikiui, formuojama priežiūros komanda, kuriai vadovauja tos srities specialiosios techninės priežiūros vadovas. Grupės sudėtis ir pavaldumo tvarka įtvirtinama techninės priežiūros sutartyje ir organizavimo dokumentuose, laikantis STR reikalavimų dėl priežiūros organizavimo. (Tai nėra atskiras pareigybės pavadinimas teisės aktuose – tai organizacinis sprendimas, taikomas dideliuose projektuose.)

Privalomumas. Pagal LR Statybos įstatymo 35 str. 1 d., statinio statybos techninė priežiūra privaloma, kai statybos darbai vykdomi vadovaujantis statybos projektu, rekonstravimo projektu, pastato atnaujinimo (modernizavimo) projektu, kapitalinio remonto projektu, griovimo projektu ar griovimo aprašu.

Išimtis. Ta pati LR Statybos įstatymo 35 str. numato išlyga – kai statinys statomas ūkio būdu, techninė priežiūra neprivaloma (išskyrus atvejus, kai kiti teisės aktai nustato kitaip konkrečioms situacijoms).

Pareigybės. LR Statybos įstatymo 12 str. 2 d. statybos techninės veiklos pagrindinėse srityse įvardija statinio statybos techninės priežiūros vadovą ir specialiųjų statybos darbų techninės priežiūros vadovą; jų funkcijas bei organizavimą įgyvendina LR aplinkos ministro įsakymu patvirtintas STR 1.06.01:2016 „Statybos darbai. Statinio statybos priežiūra.

Pranešimas apie pradžią. Prieš pradedant darbus, statytojas (užsakovas) IS „Infostatyba“ pateikia pranešimą apie statybos pradžią. Nuo 2025-06-20 galiojančioje LR Statybos įstatymo 27² str. redakcijoje aiškiai nustatyta: darbai gali būti pradėti, kai pranešimas ir privalomi dokumentai užregistruojami IS „Infostatyba“ (planuojustatau.lt).

Išimtis (27² str. 3 d.): jeigu išduodant SLD projektinius pasiūlymus tikrino LR Kultūros ministerijos įgaliota institucija (KPD), LR Sveikatos apsaugos ministerijos įgaliota institucija ar įstaiga (pvz., NVSC/RSC) arba LR Susisiekimo ministerijos įgaliota institucija/įstaiga ar valstybės valdoma įmonė (pvz., „Via Lietuva“, „LTG Infra“), darbus leidžiama pradėti ne anksčiau kaip po 10 darbo dienų nuo pranešimo užregistravimo IS „Infostatyba“.

Pranešime taip pat pateikiama informacija apie paskirtą statinio statybos techninės priežiūros vadovą, statinio statybos vadovą, projekto vykdymo priežiūros vadovą, projektavimo įmonę.

Oficialus pareigybės pavadinimas teisės aktuose yra statinio statybos vadovas (buitiškai dažnai vadinamas „statybos darbų vadovu“). Jį paskiria rangovas, o apie paskyrimą statytojas privalo informuoti IS „Infostatyba“ (jei tai privaloma). Tokia pareiga kyla iš LR Statybos įstatymo 12 str. 2 d. (pagrindinių sričių vadovai) ir 14 str. 1 d. 12 p. (pranešimas apie paskyrimą).

Kai statoma rangos būdu (ypatingieji ir neypatingieji statiniai; taip pat, kai pagal projektą vykdomas rekonstravimas, kapitalinis remontas, griovimas ir pan.), tais atvejais statinio statybos vadovas yra privalomas. Tai atitinka LR Statybos įstatymo logiką dėl statybos dalyvių ir STR 1.06.01:2016 nuostatas dėl statybos organizavimo bei atsakomybių.

Išimtis: kai statyba vykdoma ūkio būdu ir ją vykdo fizinis asmuo (pvz., stato iki 300 m² vienbutį namą ar nesudėtingąjį statinį), pareiga skirti statybos vadovą netaikoma. Tai oficialiai išaiškino LR Aplinkos ministerija.

Tai rangovo paskirtas atsakingas specialistas, kuris organizuoja ir vadovauja statybos darbams nuo pradžios iki užbaigimo, koordinuoja specialiųjų darbų vadovus ir atsako, kad darbai atitiktų projektą bei teisės aktus (norminius statybos techninius dokumentus).
Apie paskirtus vadovus (tarp jų – statybos vadovą) statytojas privalo paskelbti IS „Infostatyba“ (www.planuojustatau.lt), per 3 darbo dienas nuo jų pasamdymo ar paskyrimo, o apie statybos pradžią – pranešti prieš pradedant darbus. Darbus pradėti galima, kai pranešimas užregistruotas, o jei SLD išdavimo metu projektiniai pasiūlymai buvo tikrinti KPD arba kitų įstatyme nurodytų institucijų ne anksčiau kaip po 10 darbo dienų nuo pranešimo registracijos.

Kaip gaunamas atestatas?

Statybos vadovu gali dirbti tik atestuotas statybos inžinierius. Atestavimą vykdo Statybos sektoriaus vystymo agentūra (SSVA); ji tikrina išsilavinimą, profesinę patirtį ir žinias. Minimalūs reikalavimai:
  • Ypatingojo statinio statybos vadovui – paprastai ne mažiau 3 m. patirtis atitinkamoje srityje.
  • Neypatingojo statinio statybos vadovui – ne mažiau 2 m. patirtis.
  • Išlaikius vertinimą išduodamas kvalifikacijos atestatas, suteikiantis teisę eiti pareigas. (Detali tvarka – SSVA atestavimo aprašas)
  • Darbų vadovo atestatas patvirtina teisę vadovauti statybos procesui ir yra garantija, kad darbai bus vykdomi profesionaliai bei pagal galiojančius STR reglamentus.
Statybų darbų techninė priežiūra pagal STR.

Statybų darbų techninė priežiūra pagal STR

Lietuvoje statybos procesą reglamentuoja Statybos įstatymas ir statybos techniniai reglamentai (STR), kurie nustato aiškias taisykles, kaip turi būti vykdomi statybos darbai ir statinio statybos priežiūra.

Šie dokumentai apibrėžia, kada privaloma techninė priežiūra, kokie yra prižiūrėtojo įgaliojimai, pareigos bei atsakomybė. Techninė priežiūra pagal STR užtikrina, kad statinys būtų pastatytas pagal projektą, atitiktų saugos, energinio naudingumo ir kokybės reikalavimus. Be priežiūros pagal STR nebūtų įmanoma užtikrinti kokybiškos darbų kontrolės, todėl tai yra privaloma visiems ypatingiems ir neypatingiems statiniams.

STR taip pat detaliai apibrėžia bendrųjų bei specialiųjų darbų priežiūrą, reglamentuoja dokumentacijos tvarkymą, defektų fiksavimą, statinio pripažinimo tinkamu naudoti procesą. Tai yra įteisinta paslauga užsakovui, užtikrinanti, kad kiekvienas projektas būtų įgyvendintas skaidriai, atsakingai ir atitiktų visus šiuolaikinius statybos standartus.

UAB „Turtasta“ atliekama bendrųjų statybos darbų techninė priežiūra užtikrina, kad tokie procesai kaip konstrukcijų montavimas, mūro darbai, stogo įrengimas ar apdaila būtų vykdomi pagal projektą ir teisės aktų reikalavimus. Prižiūrėtojai tikrina darbų kokybę, fiksuoja neatitikimus ir užtikrina, kad naudojamos medžiagos atitiktų normatyvus.

Tokios nuoseklios, objektyvios ir detalios patikros garantuoja, kad statybos darbų skaidrumą, saugumą, būsimo objekto kokybę ir ilgaamžiškumą.

Specialiųjų statybos darbų techninė priežiūra skirta sudėtingesniems procesams, kuriems keliami aukšti kokybės ir saugos reikalavimai. UAB „Turtasta“ specialistai prižiūri ŠVOK sistemų instaliaciją, vandentiekio ir nuotekų tinklų montavimą, elektros instaliaciją bei kultūros paveldo objektų darbus.

Statinio statybos techninės priežiūros vadovai užtikrina, kad darbai būtų vykdomi pagal patvirtintą projektą, statybą leidžiantį dokumentą ir galiojančius LR teisės aktus, statybos techninius reglamentus bei taikomus standartus, laiku užkirsdami kelią projektiniams nukrypimams ir technologinėms klaidoms, galinčioms pabloginti statinio funkcionalumą ar ilgaamžiškumą.

Tai LR aplinkos ministro įsakymu Nr. D1-848 patvirtintas reglamentas, nustatantis, kaip statybos metu organizuojama ir vykdoma statinio statybos techninė priežiūra: kas dalyvauja, kaip paskirstomos funkcijos tarp bendrosios ir specialiosios priežiūros vadovų, kokie reikalavimai keliami jų kvalifikacijai, teisėms ir pareigoms, bei kaip turi būti tvarkomi dokumentai (elektroninis statybos darbų žurnalas, paslėptų darbų aktai, bandymų protokolai, medžiagų atitikties dokumentai).

Pats privalomumas vykdyti techninę priežiūrą nustatytas LR Statybos įstatymo 35 straipsnyje: ji būtina, kai darbai vykdomi pagal projektą ar griovimo dokumentus (su siaura išimtimi ūkio būdu statomiems, įstatyme apibrėžtiems statiniams). STR 1.06.01:2016 detalizuoja, kaip ši priežiūra praktikoje organizuojama ir įforminami sprendimai.

Elektroninis statybos darbų žurnalas (ESDŽ) privalomas: nuo 2022-09-01 – statant valstybės biudžeto lėšomis, o nuo 2023-05-01 – ir privačiai finansuojamuose projektuose. Tai reiškia, kad visa statybų eiga fiksuojama elektroniniu būdu, o priežiūros vadovai tvirtina etapus ir teikia pastabas sistemoje jei tam yra pagrindas.

STR 1.09.05:2002“ galiojo iki 2017 m. ir buvo pagrindinis dokumentas, reglamentavęs priežiūros organizavimą bei prižiūrėtojo pareigas. Nuo 2017-01-01 jį pakeitė STR 1.06.01:2016, todėl ankstesnis reglamentas nebetaikomas.
Priežiūros procesą papildo kitos susijusios taisyklės: apie statybos pradžią ir paskirtus vadovus pranešama IS „Infostatyba“ (planuojustatau.lt) pagal LR Statybos įstatymo 27² straipsnį, o statybos užbaigimą (pripažinimą tinkamu naudoti) reguliuoja STR 1.07.03:2017 – taip užtikrinamas sklandus perėjimas nuo darbų atlikimo iki objekto pridavimo.

Statybos techninės priežiūros kainą nustatome pagal konkretų projektą – aiškiai ir iš anksto. Įvertiname statinio tipą ir kategoriją (neypatingasis / ypatingasis), projekto apimtį ir trukmę, apžiūrų dažnį, ar reikalinga tik bendroji, ar ir specialioji priežiūra (pvz., vandentiekis–nuotekos, ŠVOK), taip pat ar objektas yra kultūros paveldo ar techniškai sudėtingas. Įtakos turi ir darbų vieta bei logistiniai kaštai.
Kaip parengiame ir pateikiame kainą:
  • susipažįstame su Jūsų medžiaga (projektas/SLD, apimtys, darbų grafikas);
  • prireikus atliekame pirminę apžiūrą / nuotolinį aptarimą ar susitikimo metu;
  • parengiame pasiūlymą su aiškiai nurodyta kaina, apžiūrų grafiku, specialiųjų sričių apimtimi ir atsakomybėmis.
Statybos techninės priežiūros kainą ir darbų apimtį suderiname iš anksto, aiškiai ir be paslėptų sąlygų: pasiūlyme nurodome apžiūrų grafiką, specialiųjų sričių apimtį ir atsakomybes, kad tiksliai žinotumėte, ką gaunate už sutartą kainą.

Dirbame ten, kur jūsų projektai: „Turtasta“ komanda veikia Klaipėdoje ir visoje Vakarų Lietuvoje, o pastoviems klientams paslaugas teikiame visoje Lietuvos teritorijoje. Parašykite keliais sakiniais apie projektą — pateiksime tikslų, skaidrų pasiūlymą su terminais ir apžiūrų planu.
Tvarkybos darbų projektų vykdymo priežiūra.

Tvarkybos darbų projektų vykdymo priežiūra

Tvarkybos darbai – tai nekilnojamajam kultūros paveldui išsaugoti atliekami darbai (taikomieji tyrimai, konservavimas, restauravimas, remontas, avarijos grėsmės šalinimas, pritaikymas ir kt.), vykdomi kultūros paveldo objekte, jo teritorijoje ar apsaugos zonoje.

Jų tikslas – išsaugoti vertingąsias savybes ir autentiškumą, kartu užtikrinant konstrukcijų saugą, ilgaamžiškumą ir pagrįstą šiuolaikinį naudojimą. Šie darbai atliekami pagal specialias paveldosaugos technologijas, kaip nustato paveldo apsaugos teisės aktai.

Tinkamai organizuota tvarkybos darbų techninė priežiūra leidžia suderinti istorinio paveldo vertę su šiandien keliamais kokybės ir saugos reikalavimais: atestuoti paveldo srities specialistai prižiūri darbus pagal tvarkybos darbų projektą, paveldo tvarkybos reglamentus ir statybos techninius reglamentus, o sprendimai derinami su Kultūros paveldo departamentu ir fiksuojami dokumentais (aktai, protokolai, suderinimai). Taip užtikrinama, kad kiekvienas sprendinys būtų teisėtas, pagrįstas ir saugus tiek objektui, tiek jo naudotojams.

Tvarkybos darbai – tai nekilnojamajam kultūros paveldui išsaugoti atliekami darbai (pvz., taikomieji tyrimai, konservavimas, restauravimas, remontas, avarijos grėsmės šalinimas), vykdomi kultūros paveldo objekte, jo teritorijoje ar apsaugos zonoje. Jų tikslas – išlaikyti vertingąsias savybes ir autentiškumą, kartu užtikrinant saugų naudojimą bei ilgaamžiškumą. Šie darbai atliekami pagal specialias paveldosaugos technologijas ir dokumentuojami teisės aktų nustatyta tvarka.

Paveldo tvarkybos reglamentas PTR 3.08.01:2013 „Tvarkybos darbų rūšys“ nustato, kaip konkretūs darbai priskiriami tvarkybos rūšims ir kokie požymiai taikomi parinkimui.

Pagrindinės rūšys:
  • Konservavimas. Priemonės sustabdyti ar sulėtinti nykimą, apsaugoti autentišką medžiagą ir konstrukcijas.
  • Restauravimas. Autentiškų dalių atkūrimas ir tvarkymas, siekiant atkurti suvokiamą istorinę išraišką, nepažeidžiant vertingųjų savybių.
  • Remontas. Defektų šalinimas ir techninės būklės gerinimas nekeičiant vertingųjų savybių.
  • Avarijos grėsmės šalinimas. Skubūs saugos darbai, kai būtina pašalinti griūties ar kitų žalų riziką.
Šios rūšys parenkamos ir vykdomos pagal tvarkybos darbų projektą, laikantis LR Nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugos įstatymo ir paveldo tvarkybos reglamentų reikalavimų; sprendiniai derinami su Kultūros paveldo departamentu, o atlikti darbai pagrindžiami aktų ir protokolų rinkiniu. Taip užtikrinama, kad tvarkyba vyktų kokybiškai, teisėtai ir saugiai – nuo projekto iki priėmimo.

Prieš pradedant darbus kultūros paveldo objekte, jei planuojami veiksmai kartu laikomi statybos darbais pagal LR Statybos įstatymą (pvz., rekonstravimas ar kapitalinis remontas pagal projektą), statytojas per IS „Infostatyba“ pateikia pranešimą apie statybos pradžią; kai atliekami tik tvarkybos darbai, kurie nelaikomi statybos darbais, šis pranešimas netaikomas.

Darbus paprastai galima pradėti užregistravus pranešimą, o jei statybą leidžiančio dokumento išdavimo metu projektiniai pasiūlymai buvo tikrinti KPD, pradėti leidžiama ne anksčiau kaip po 10 darbo dienų nuo pranešimo registracijos.

Tokia tvarka užtikrina, kad darbai paveldo objekte būtų vykdomi teisėtai, kontroliuojamai ir laikantis paveldosaugos reikalavimų, o atsakomybės ir komunikacija su priežiūros institucijomis būtų aiškiai apibrėžtos dar iki statybos pradžios.

ESDŽ paveldo objektuose privalomas tada, kai planuojami darbai priskiriami statybos darbams (pvz., rekonstravimas, kapitalinis remontas pagal projektą, griovimas ir pan.; nuo 2023-05-01 žurnalas taikomas visoms statyboms), o jį pildo rangovo statybos vadovas, techninės priežiūros vadovai tvirtina darbų etapus.

Jei vykdomi tik tvarkybos darbai paveldo prasme, kurie nėra statybos darbai, ESDŽ nereikalingas – dokumentavimas vyksta pagal paveldo tvarkybos reglamentus (aktai, protokolai, ataskaitos). Popierinis statybos darbų žurnalas šiandien nėra laikomas oficialia ESDŽ alternatyva (gali būti naudojamas tik vidinei apskaitai ar tęstinumo tikslais istoriniuose, seniau pradėtuose projektuose). Jei abejojate dėl konkretaus objekto, įvertinsime darbų pobūdį ir aiškiai nurodysime, kokia dokumentavimo tvarka taikoma.

Tvarkybos darbų vadovas – paveldo srities atestuotas specialistas, kuris organizuoja ir prižiūri, kad darbai būtų vykdomi pagal tvarkybos darbų projektą, LR Nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugos įstatymą ir paveldo tvarkybos reglamentus, o kai tvarkyba kartu yra ir statybos darbai – ir pagal LR Statybos įstatymą bei taikomus statybos techninius reglamentus. Jis koordinuoja meistrų, restauratorių ir kitų specialistų darbą, tikrina, ar naudojamos technologijos ir medžiagos saugo vertingąsias savybes ir autentiškumą, užtikrina konstrukcijų saugą, organizuoja paslėptų darbų apžiūras, bandymus ir sprendinių dokumentavimą. Kai taikoma statybos tvarka – užtikrina įrašus ESDŽ ir darbų priėmimų parengimą kartu su statinio statybos ir techninės priežiūros vadovais; kai vykdoma tik paveldo tvarkyba – darbai fiksuojami paveldo dokumentais (aktai, protokolai, ataskaitos). Tikslas – sklandžiai ir teisėtai įgyvendinti sprendinius, išsaugant autentiškumą ir paruošiant objektą priėmimui.

Tvarkybos darbų techninė priežiūra užtikrina, kad konservavimo, restauravimo ar remonto sprendiniai būtų įgyvendinti pagal tvarkybos darbų projektą, LR Nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugos įstatymą ir paveldo tvarkybos reglamentus (PTR).

Kai tvarkyba kartu patenka ir į statybos darbų sritį, taikomi ir LR Statybos įstatymo bei atitinkamų statybos techninių reglamentų (STR) reikalavimai, o darbų eiga – kai privaloma – fiksuojama ESDŽ. Mūsų techninės priežiūros vadovai tikrina naudojamas medžiagas ir technologijas, atlieka/prižiūri paslėptų darbų apžiūras, bandymus ir matavimus, vertina dokumentaciją (aktus, protokolus, deklaracijas), kad sprendiniai saugotų vertingąsias savybes, autentiškumą ir konstrukcijų saugą.

UAB „Turtasta“ komandos stiprybė – paveldo objektų specifika: dirbame su KPD/KVAD atestuotais specialistais, turime patirties paveldosauginiuose projektuose, taip pat projektų valdyme. Visą procesą organizuojame skaidriai ir nešališkai, atstovaudami užsakovo interesams: aiškiai deriname etapus, laikomės terminų ir pateikiame dokumentais pagrįstus sprendimus.

Pasirinkę UAB „Turtasta“, gaunate patikimą partnerį, kuris užtikrina teisėtą, kokybišką ir paveldo vertę išsaugantį rezultatą.

Tvarkybos darbai apima keturias pagrindines rūšis, nustatytas paveldo tvarkybos reglamentu:
  • konservavimą (nykimo stabdymą ir autentiškos medžiagos apsaugą);
  • restauravimą (autentiškų dalių atkūrimą ir istorinės išraiškos išsaugojimą);
  • remontą (defektų šalinimą nekeičiant vertingųjų savybių) ir avarijos grėsmės šalinimą.
Tvarkybos darbų vadovas - paveldo srities atestuotas specialistas - užtikrina, kad visi sprendiniai būtų įgyvendinami pagal tvarkybos darbų projektą, LR Nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugos įstatymą ir paveldo tvarkybos reglamentus.

Kai tvarkyba kartu laikoma statybos darbais, vadovas papildomai taiko LR Statybos įstatymo ir atitinkamų STR reikalavimus, organizuoja paslėptų darbų apžiūras, bandymus ir dokumentavimą, prižiūri medžiagų bei technologijų atitiktį paveldo reikalavimams, suderina darbų seką su projekto komanda ir techninės priežiūros vadovais, kad būtų išsaugotas autentiškumas, užtikrintas konstrukcijų saugumas ir tinkamai parengtas priėmimas.
Nekilnojamo kultūros paveldo apsaugos specialisto kvalifikacijos atestatas.

Nekilnojamo kultūros paveldo apsaugos specialisto kvalifikacijos atestatas

Atliekant darbus kultūros paveldo statiniuose, tvarkybos darbų projektavimą, vadovavimą tvarkybos darbams ir tvarkybos darbų techninę priežiūrą gali vykdyti tik Lietuvos Respublikos Kultūros ministro atestuoti nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugos specialistai.

Kvalifikacijos atestatai išduodami pagal LR Nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugos įstatymą (NKPAĮ) – jų suteikimą, Atestavimo komisijos teikimu, tvirtina LR kultūros ministras. Atestatai yra specializuoti: jie suteikiami konkrečioms veikloms, tokioms kaip tvarkybos darbų projektų rengimas, vadovavimas tvarkybos darbams ar tvarkybos darbų techninė priežiūra.

Praktikoje tai reiškia, kad paveldo objekte dirbantis vadovas ar prižiūrėtojas privalo turėti būtent tai sričiai galiojantį atestatą. UAB „Turtasta“ projektuose dirba specialistai su LR kultūros ministro (per Kultūros paveldo departamentą prie LR Kultūros ministerijos) išduotais kvalifikacijos atestatais, todėl darbai vykdomi teisėtai, laikantis NKPAĮ ir paveldo tvarkybos reglamentų, o sprendiniai dokumentuojami pagal galiojančius reikalavimus.

Dažniausiai užduodami klausimai

Nepriklausoma techninė priežiūra svarbi todėl, kad daugeliu atvejų ją privaloma turėti pagal įstatymą ir ji veikia užsakovo interesais, užtikrindama darbų atitiktį projektui ir teisės aktams. LR Statybos įstatymo 35 str. 1 d. įpareigoja organizuoti statinio statybos techninę priežiūrą, kai darbai vykdomi pagal projektą (rekonstravimas, modernizavimas, kapitalinis remontas, griovimas ir pan.; išimtys – įstatyme numatyti ūkio būdo atvejai).

Pagal Statybos įstatymo sąvoką, techninė priežiūra yra statytojo (užsakovo) organizuota kontrolė nuo statybos pradžios iki pripažinimo tinkamu naudoti – tikslas kontroliuoti atitiktį projektui, sutarčiai, teisės aktams ir norminiams dokumentams. 

Tai užtikrina nešališką (nuo rangovo atskiro) sprendimų priėmimą užsakovo naudai. STR 1.06.01:2016 nustato, kaip priežiūra vykdoma praktikoje: paslėptų darbų apžiūros, bandymai ir matavimai, medžiagų atitikties tikrinimas, įrašai žurnale (ESDŽ) ir kt., kad visi priėmimai būtų pagrįsti dokumentais.

Jei darbai vykdomi kultūros paveldo statinyje, priežiūrą ir (ar) vadovavimą gali atlikti tik LR Kultūros ministro atestuoti paveldo specialistai pagal NKPAĮ 23¹ str. – tai papildomai garantuoja atitiktį paveldosaugos reikalavimams.

Statybos eigos kontrolę ir terminų laikymąsi užtikrina statinio statybos techninė priežiūra (LR Statybos įstatymo 35 str. 1 d.), kuri statybos metu taiko aiškią patikrinimų ir dokumentavimo tvarką pagal STR 1.06.01:2016.

Tai apima periodines apžiūras, paslėptų darbų aktus, bandymų ir matavimų protokolus, medžiagų bei gaminių atitikties dokumentus ir įrašus elektroniniame statybos darbų žurnale (ESDŽ). Rangovo statybos vadovas pildo ESDŽ ir registruoja atliktus darbus, o statinio statybos techninės priežiūros vadovas tikrina faktinę apimtį ir kokybę ir tvirtina privalomas apžiūras ir priėmimus: paslėptų darbų apžiūrų aktus (pvz., armatūra prieš betonavimą, hidroizoliacija prieš uždengimą), laikančiųjų konstrukcijų dalinius priėmimus (pamatai, perdangos, stogo konstrukcijos), inžinerinių sistemų bandymų bei matavimų protokolus (slėgio, sandarumo, elektros izoliacijos, priešgaisrinių atitvarų) ir paleidimo–derinimo protokolus prieš pradedant eksploataciją.

Prieš pasirašydamas techninės priežiūros vadovas patikrina ir kitus žurnalų duomenis, jeigu jie susiję su priimamais darbais. Darbai nelaikomi priimtais ir ESDŽ netvirtinami, kol neatitiktys nepašalintos, o tai praktiškai drausmina rangovą jo darbų grafiko ir terminų laikymąsi.

UAB „Turtasta“ stiprybė – kvalifikuota komanda. Mūsų statinio statybos techninės priežiūros vadovai (bendroji ir specialioji) yra atestuoti Statybos sektoriaus vystymo agentūroje (SSVA), o paveldo srityje dirbantys tvarkybos darbų vadovai ir tvarkybos darbų techninės priežiūros vadovai – LR kultūros ministro atestuoti nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugos specialistai atestuoti LR Kultūros ministerijos.

Dirbdami vadovaujamės LR Statybos įstatymu, STR 1.06.01:2016 (statinio statybos priežiūra), LR Nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugos įstatymu ir paveldo tvarkybos reglamentais (PTR). Statybos projektuose užtikriname dokumentuotą eigą ESDŽ, paslėptų darbų apžiūras, bandymus, medžiagų atitikties kontrolę ir sklandų priėmimui reikalingų dokumentų parengimą.

Kai projektas vykdomas pagal FIDIC, galime atlikti FIDIC inžinieriaus pagal sutartį, funkcijas, FIDIC Raudonąją knygą (Conditions of Contract for Construction), Geltonąją knygą (Conditions of Contract for Plant and Design-Build) ir Sidabrinę knygą (Conditions of Contract for EPC/Turnkey Projects). 

Mūsų tikslas – nešališkai atstovauti užsakovo interesams ir užtikrinti, kad sprendiniai atitiktų projektą, teisės aktus ir paveldosaugos reikalavimus nuo pirmos dienos iki statybos užbaigimo.

Nauja projekto laida būtina kiekvieną kartą, kai projektas keičiamas, pildomas ar taisomas. Tokiais atvejais privalo būti rengiama nauja projekto laida (taikoma ir atskiroms projekto sprendinių dokumentų dalims). Tai nustato STR 1.04.04:2017 48 p.

Naujos projekto laidos registravimas IS „Infostatyba“. Nuo 2024-11-01, prieš vykdant ar tęsiant darbus, visi projekto pakeitimai (net ir tokie, kuriems nereikia naujo SLD ir iš naujo pranešti apie statybos pradžią) turi būti užregistruoti IS „Infostatyba“. Tai numato LR Statybos įstatymo 27 str. 33² d. (nauja redakcija).

Naujas SLD privalomas, kai po SLD išdavimo keičiasi esminiai statinio projekto sprendiniai (kaip apibrėžta LR Statybos įstatymo 2 str. 11 d.). Išimtis – naujo SLD nereikia, kai nepažeidžiant teisės aktų tenka: 

  • dėl objektyvių priežasčių pakeisti inžinerinių tinklų ar susisiekimo komunikacijų trasą (keičiant jų ilgį), 
  • iki 2 m pakeisti statinio vietą sklype, 
  • iki 2 m didinti arba neribotai mažinti statinio išorės matmenis (nedidinant aukštų skaičiaus ir neįrengiant antstatų, mansardų, antresolių, rūsių, pusrūsių),
  • keisti laikančiąsias konstrukcijas ar jų išdėstymą, jeigu nesikeičia statinio kategorija, 
  • nedaryti esminio statinio išvaizdos keitimo, 
  • mažinti pastatų ir (ar) patalpų NT kadastro objektų kiekį.

Tokiais atvejais pakanka parengti naują projekto laidą ir užregistruoti pakeitimus IS „Infostatyba“ prieš tęsiant darbus (LR Statybos įstatymo 27 str. 33 d. ir 33² d.).

Projekto ekspertizė privaloma, kai to reikalauja LR Statybos įstatymo 34 str. 1 d.: ypatingųjų statinių projektams; statiniams iš Vyriausybės sąrašo, kurie turi būti pritaikomi asmenų su negalia poreikiams. Projektams, finansuojamiems valstybės, savivaldybių ar ES lėšomis taip pat – ypatingųjų ir neypatingųjų daugiabučių bei viešųjų pastatų projektams, kai remontuojant numatoma įrengti, pertvarkyti ar išmontuoti bendrąsias dujų, šildymo, karšto vandens ar elektros sistemas. 

Kultūros paveldo statinių tvarkomųjų statybos darbų projektų privalomos ekspertizės atvejus nustato kultūros ministras, suderinęs su aplinkos ministru (34 str. 1 d.). Keičiant projektą po SLD, jeigu pakeitimai patenka į privalomos ekspertizės sritį, atliekama dalinė ar bendroji ekspertizė tiek, kiek pakeitimai daro įtaką ankstesnėms išvadoms (tai įtvirtina 34 str. 2 d. ir įgyvendina STR 1.04.04:2017, kuriame nurodyta, kad projekto ekspertizė privaloma būtent įstatymo 34 str. 1 d. atvejais, o pakartotinę ekspertizę leidžiama atlikti ekspertizės rangovui). Kiekvienam projekto pakeitimui suteikiama nauja projekto laida – tai fiksuojama pagal STR 1.04.04:2017 48 p. (VTPSI išaiškinimas).

Pagal STR 1.06.01:2016 bendrosios statinio statybos techninės priežiūros vadovas statybvietėje turi būti pradedant kiekvieną naują technologinį procesą ir jo metu – ne rečiau kaip 2 kartus per savaitę. Taip pat jis privalo dalyvauti per privalomas apžiūras: paslėptų darbų patikras, laikančiųjų konstrukcijų dalinius priėmimus, inžinerinių sistemų bandymus ir paleidimo–derinimo veiksmus.

Techninės priežiūros vizitų periodiškumas papildomai gali būti aptariamas sutartyje/priežiūros plane, tačiau negali būti retesnis už STR nustatytą minimumą ir turi užtikrinti dalyvavimą visose privalomose apžiūrose.

Nerandate atsakymo į savo klausimą?
Nesijaudinkite – mes atsakome į visus klientų klausimus ir užklausas tiek el. paštu, tiek telefonu. Kreipkitės jau šiandien!

Susisiekite

Mus rasite

Grįžgatvio g. 5-4, LT-91249 Klaipėda
Pirm-Penk 09:00 – 18:00

Užpildykite trumpą kontaktų formą ir mes su jumis susisieksime:

Statybų valdymo paslaugos

Statybų valdymas

Statybos darbų techninė priežiūra

Statybos darbų techninė priežiūra

Klientų atsiliepimai

Patikimi statybų proceso partneriai. Labai rekomenduoju!
Eglė A.
Savo srities specialistai. Rekomenduoju!
MB Andjusta statyba